IT-ala tänä päivänä

Vielä suhteellisen tuore IT-ala on kokenut jättimäisiä muutoksia jo viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suuret ulkoistukset, palveluiden siirtyminen verkkoon, mukana kannettavat ja aina vaan tehokkaammat mobiililaitteet – kyse todellakin on jatkuvasti muuttuvasta ja uudistuvasta alasta. Paljon on muuttunut myös, mitä tulee työntekijöiden arkeen, sillä esimerkiksi IT-osastot ovat ennen näkemättömien haasteiden edessä yrittäessään huolehtia yrityksien tietoturvasta ja tehden tulevaisuuden suunnitelmia alalla, joka muuttuu nopeammin kuin projekteja ehditään edes viedä maaliin. Ala muuttuu niin nopeasti, että jo osaajien kouluttaminen samaan tahtiin on haastavaa.

IT-ala on muuttunut niin nopeasti, että monet ja varsinkin perinteiset suuryritykset ovat joutuneet ongelmiin, sillä yhtiöiden hitaasti muuttuvat prosessit ovat jääneet kehityksestä jälkeen. Kun aikaisemmin töitä tehtiin yrityksen pöytätietokoneella, nykyisin jokaiselta työntekijältä löytyy taskusta vähintään älypuhelin, joka tuo omat haasteensa esimerkiksi tietoturvaan. Myös IT-osastojen rooli on uudistunut ja kun ennen riitti, että osasto piti yrityksen tietokoneet toimintakuntoisina, on IT-organisaation rooli siirtynyt nykyisin paljon enemmän liiketoiminnan tukemiseen. Monet tekniset IT-ammattilaiset ovat löytäneet itsensä tilanteesta, jossa ennen niin tekninen työ onkin nykyisin vain prosessien hiomista ja ulkoistettujen palvelujen kanssa toimimista.

Pilvipalvelut

Pilvipalveluille tarkoitetaan palveluja, kuten Googlen Gmail tai Microsoftin Office 365, jotka sijaitsevat palveluntarjoajien konesaleissa ja joita yritykset käyttävät internet-yhteyden yli. Näin yhtiö ei tarvitse enää omaa konesaliaan, sillä palveluihin kiinni pääsemisen vaatimuksena on vain toimiva internet-yhteys. Pilvipalveluiden yleistyminen on vaikuttanut paljon myös ohjelmoijien työhön, sillä jos yrityksellä on palkkalistoilla vielä omia IT-henkilöitä, käytetään firman omia resursseja enemmänkin asiantuntijoina projekteissa. Moni ohjelmoija kertookin kysyttäessä, että työni koodarina on nykyisin paljon enemmän ulkoistettujen yhteistyökumppanien kanssa toimimista kuin itse koodaamista.

Kun pienyritys ennen halusi ottaa käyttöön omat sähköpostipalvelut, ryhtyi IT-osasto toimeen asentaen sekä konfiguroiden sähköpostipalveluiden vaatimat palvelimet. Rahaa kului työtuntien lisäksi myös palvelimiin ja lisensseihin, minkä lisäksi asennetut palvelut vaativat myös jatkuvaa ylläpitoa. Tämä ei ole ongelma suurille yrityksille, mutta pienillä firmoilla ei ole käytettävissä vastaavia resursseja. Tänä päivänä vastaavan toimeksiannon voi hoitaa vaikkapa yrityksen harjoittelija, sillä palvelut saa helposti ostettua pakettina pilvestä. Tämä dramaattisesti laskee yrityksen IT-palvelujen kuluja, mutta tuo mukanaan myös joukon kysymyksiä. Kun myös yrityksen data sijaitsee pilvessä, kuinka yhtiö voi valvoa sitä, kuka dataan pääsee käsiksi, kun ylläpito ei enää ole omissa käsissä?

Älylaitteet ja sovellukset

Kun Applen iPhone ilmestyi markkinoille, muuttui IT-ala peruuttamattomasti. Ensimmäinen iPhone potkaisi käyntiin kerralla joukon tapahtumia, jotka muuttivat alaa monin tavoin. Yllättäen lähes jokaisella oli taskussaan verkkoyhteydellä varustettu puhelin, jolla pystyi tekemään lähes kaikki vastaavat asiat kuin tietokoneella. Toki jo ennen iPhonea puhelimilla pääsi mm. lähettämään sähköpostia ja surffaamaan verkossa, mutta iPhonen mullistava kosketusnäyttö teki ennen niin kankeista palveluista sulavia. Räjähdysmäisesti kasvaneet data- sekä käyttäjämäärät asettivat uudet vaatimukset verkoille ja yhtäkkiä IT-alan kuumimpia osaajia olivatkin sovelluskehittäjät. Applen iPhonen menestystarinaa seurasi nopeasti Android.

Suomalaiset muistelevat iPhonen voittokulkua synkin mielin, sillä kun iPhonesta tuli ykkönen, tippui käyttöjärjestelmältään vanhentunut Nokia nopeasti pois kyydistä. Tämä oli jättimäinen isku suomalaiselle IT-alalle, jonka suoriin vaikutuksiin kuului mm. suuri määrä irtisanomisia. Yllättäen sen maailman parhaan mobiilikäyttöjärjestelmän, Nokian Symbianin, osaajille ei ollutkaan enää tarvetta. Mutta tämä on osa aina niin dynaamista IT-alaa, joka muuttuu yrityksien prosesseja ja projekteja nopeammin. Jos mielii pysyä alan edellä tai edes sen kyydissä, on oltava valmis opiskelemaan jatkuvasti ja mikä tärkeintä, unohtamaan vanhoja taitoja. Tulevaisuus on älypuhelimissa, niiden sovelluksissa, virtuaaliympäristöissä sekä pilvipalveluissa, joten uusien taitojen oppimista ei kannata lykätä tulevaisuuteen.